Žene u stripovima 2

Published on 08/24,2010

Elem, da nastavim priču, juče započetu.

Zlobnice obično nisu glavni likovi u stripu. U ovu grupu možemo svrstati i čarobnice i veštice. Kao što je svaka žena pomalo zavodnica, tako je svaka pomalo zlobnica. To je ona tamna strana koju svaka od njih krije. Ovakve junakinje su željne moći, željne upravljanja ljudskim sudbinama. Njihovo pokazivanje moći nikad nije otvoreno, već je, naprotiv, ostvareno prikrivenim, tajnim delovanjem, spletkama, magijom. One su na neki način u senci. Nema onih koje su zvanično proglašene vladarkama svetom. I ako vladaju nečim, to su neke manje oblasti ili nepoznata kraljevstva. Primer imamo u liku kraljice Opara (skriveno kraljevstvo u džungli, iza visokih planina) poznatog stripa Tarzan.

             U stripu Stiv Kenion Miltona Kanifa prepoznajemo još jednu zlobnicu u liku vamp žene Koper Kalun. Ona treba odmah da bude shvaćena kao simbol moći: sedi za ogromnim pisaćim stolom, prati razgovor preko presluškivača i potpuno je u toku događaja. U crnoj haljini zakopčanoj do grla, s dugačkom cigaretom u ustima, crnim rukavicama i upadljivom šminkom prototip je fatalnosti koji još uvek važi. Ona kao takva u suprotnosti je sa sekretaricom Stiva Keniona, koja je mnogo manje atraktivna, ne zbog lepote (koja je relativan pojam i zavisi od ukusa pojedinca) već zbog ličnog stava. Svoj izgled ne prenaglašava, već, naprotiv, deluje sveže i prirodno. Prema Koper Kalun se odnosi s dozom ironije.

            Ako čitalac, koji nije navikao na šminku četrdesetih godina, bude uspeo da realno gleda na ikonografski čin, neće prevideti element "tufnaste" bluzice, koja u manihejskoj podeli na Dobro i Zlo – podeli koje se strogo drži tipologija stripa - neosporno stoji na strani čistote. Na sledećim kadrovima još potpunije će doći do izražaja razlika između vazdušaste, tačkaste bluzice i gizdave haljine od crne svile koju nosi "vamp". (Umberto Eko: Stiv Kenion ili od slike do slike)

Kroz figuru veštice kultura je negativno odredila mnoga bitna svojstva „ženskog”. Data joj je prividna moć: sposobnost metamorfoze, poznavanje tajni prirode, bilja, određene moći supstanci, tajnih jezika, ali joj je isto tako prilepljena etiketa nekog ko se suprotstavlja već prihvaćenoj slici tela, nekog ko je otuđen od prirode i čulnog.


Comments

Leave a Reply

Dodaj komentar





Zapamti me